Vi har ett liv, ett...

Är det någon mer än jag som tror så ofantligt kraftigt på Gud?
Är der någon mer än jag som tror att Jesus funnits och vandrat på denna jord?
Är det någon mer än jag som set drama serien "åh herregud" på Svt (av Jonas Gardell)?

Tack att nåon äntligen vågar ta upp frågorna som är tabu belagda och som inte skall pratas om. Tack att någon äntligen vågar och med kunskap kan ge oss bättre insikt på tron. Mycket av vad serien har att säga har jag hört och funderat över själv före jag såg denna, men är det någon annan än jag som håller med?

Tex. Jorden, vem skappade den? GUD!<... men vem skappade isåfall GUD?


Tex. Jesus. En välskapt man i sina bästa år som var snickare i yrke?

Hmm, med vetenskaplig och forskning kan man bevisa att ordet är felöversatt, han var tydligen endast en "sketen" "skogsarbetare"... btw, Jesus bör mer ha set ut såhär:

Eller, om du ställer dig själv frågan... hur såg Jesus ut? (räkna in att han levde för 2010år sedan, var från dagens mellanösternområde, osv osv) (Rätt likt va isf?)

Jesus,! Jesus!, Guds son...???, hallå... felöversättningarna i bibeln leder till missförstånd. Det underlättar inte heller att den skrevs 300år efter Kristus död. Men är Jesus Guds son? När i skelva verket Gud är Jesus i mänsklig form?
Btw, "Jungfru Maria" är också felöversatt. Det ska stå "Ung kvinna Maria"... med andra ord var hon aldrig oskuld.


Jesus... hmmm, jag tror och är säker på att han desutom är bög... kolla själva... (varför nämner bibeln Jesus bara i samanhang med män, och lärjungar?)(Dom delar allt)("Detta är min kropp som blir utgiven)... snacka om bögit snack...


Men Oavset vem Gud eller Jesus är eller var... någon som tänkt på hela tros grejen?
Det är en uppfining, en o-beroende av alla andra, tex som hljulet, en viktig och samtidigt "självgående" uppfining.


I bibeln, kyrkan och tron så framgår det att visa kommer upp, och andra... på annat håll. Men jag kan verkligen inte se skilnaden på dessa fyra, vem kan säga vem är närmast Gud? Vem kommer vars? Vem bestämmer?





I drama seriens 8te del av "åh herregud" berättar en Mamma hur hon på sin begäran tar med sina 3av 5 barn till Thailand julen 2004. Hon kommer hem i januari, utan sina barn, utan kistor. Om gud sollar oss som ogräs, så vill inte jag isåfall vara med längre. En del vill säga att det fins en djävul också, men vem säger att tex Hitler inte då får vara i himmelen, liksom Johanes Paulus? hmmm... GUD HAR INGET MED DETTA ATT GÖRA (bilderna nedanför)




Jorden och naturen rår vi ingen på. Och ärligt talat, ska vi tro på detta?, Ska vi tro att Jesus eller Gud kommer på den "ytersta dagen" och återkalla "visa" av oss till ett paradis? Ska vi sitta och vänta och vänta... på vad...?



Nej, jag har fått nog mycket insikt nu. Vi har ett liv, ett...
Ett vi får leva, av glädje, sorg osv osv...
Bibeln är nog "luddig" och säger emot sig själv allt för många gånger.
Jag tänker inge godkäna att gud tar mig till himmelen men inte min Morfar... för då vill inte jag till himmelen om han inte är där. Nej, jag har slutat tro på det hära, och så sist men inte minst, snacka om och tala emot sig själv.
När du är död, begravs så sägs...

Av jord är du kommen, av jord du åter skall bli.

Jag tror inte på dig längre Jesus
Jag tror inte längre på dig Gud
Jag tror inte på evigt liv, för som sagt, som du själv säger det, bibeln och allt annat....

Av jord är du kommen, av jord du åter skall bli.


Nangijala musiken


Kommentarer
Postat av: sanna

Hej! Du känner inte mig. :) Jag vill bara skriva och berätta hur sjukt glad jag blev av att läsa detta! Att överge sin tro kan vara extremt svårt i många fall, men jag är väldigt övertygad om att en tro på gud är väldigt skadlig på såväl indivduell som samhällelig nivå. Vi har bara ett liv! Men det är ju det som gör livet så oerhört värdefullt. För att det är allt vi har. :)

2010-04-21 @ 21:26:22
Postat av: Nina

Tror du inte längre på gud? Jag som trodde vi pratat om att bibeln inte är skriven av gud? Jag trodde du trodde precis som jag att GUD är något mycket mycket större än bara en bok skriven av massa olika folk som tolkat "guds ord" ? .. "Av jord är du kommen jord du åter skall bli" vem fan säger att det är GUD som sagt det? Det är en person som själv avgjort att detta är guds ord, dvs en vanlig människas tolkning av något den trodde var gudomligt?... Shit alltså! trodde din tro var starkare och baserat på andra saker än såhär.-

2010-04-21 @ 22:01:00
URL: http://enskitbra.blogg.se/
Postat av: robin

Den största frågan är: kommer du vara lyckligare utan din tro?

2010-04-21 @ 23:46:16
Postat av: jenny

Hejsan!Jonas Gardell är en falsk apostel.Om man säger det människor vill höra som han göra .alltså lev som du vill typ de kommer gå bra ändå.så blir man givetvis populär och omtyckt.Vem vill i dagens samhälle ha ´´onödiga kvar på sej´´?gör det enkelt typ.. han tror inte på det mest centrala i kristen tro nämligen att Jesus död på korset skulle ha någon betydelse för oss, så att vi genom hans död skulle kunna få våra synder förlåtna. Han säger också att det är kristendomens ide att Jesus dött för våra synder.Han tar alltså i från en mängd människor sin frälsnings väg och räddning .Jonas Gardell är ingen bra man utan en som tar människor bort från gud,han förleder människor.Det han säger och skriver stämmer inte med klassisk kristen tro.Att du väljer att tro mer på Gardell men inte på bibeln är tragiskt och hemskt.

2010-06-21 @ 15:56:50
URL: http://liktenfjail.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0